Fragmenty, zdania, myśli z lektur – warte zapisania, rozważenia.
- Gdy zatrzymasz się nad czymś, przestajesz dążyć do wszystkiego.
Droga na Górę Karmel – Św. Jan od Krzyża (Jan de Yepes)
- Albowiem by dojść całkowicie do wszystkiego, musisz zaprzeć się siebie całkowicie we wszystkim.
Droga na Górę Karmel – Św. Jan od Krzyża (Jan de Yepes)
- A gdy dojdziesz do posiadania wszystkiego, masz to posiadać nie pragnąc niczego.
Droga na Górę Karmel – Św. Jan od Krzyża (Jan de Yepes)
- Bo jeśli chcesz mieć coś we wszystkim, nie posiądziesz w Bogu twojego czystego skarbu.
Droga na Górę Karmel – Św. Jan od Krzyża (Jan de Yepes)
- wiara nie jest poznaniem przychodzącym przez jakiś zmysł, lecz jest to przyzwolenie duszy na to, co wnika w nią przez słyszenie.
Droga na Górę Karmel – Św. Jan od Krzyża (Jan de Yepes)
- kto chce dojść do zjednoczenia z Bogiem, nie powinien iść przez rozumowanie ani opierać się na smakowaniu, odczuwaniu czy wyobraźni – lecz ma wierzyć w istotę Boga, która nie podpada pod rozum, pożądanie, wyobraźnię ani pod żaden inny zmysł.
Droga na Górę Karmel – Św. Jan od Krzyża (Jan de Yepes)
- odrzucenie własnego, ograniczonego sposobu postępowania jest dojściem do celu, jest dojściem do tego, co nie ma ograniczenia, to jest do Boga.
Droga na Górę Karmel – Św. Jan od Krzyża (Jan de Yepes)
- Droga zaś zjednoczenia [z Bogiem] opiera się na jednej niezbędnej rzeczy, to jest na umiejętności prawdziwego zaparcia się siebie tak co do zmysłów, jak i co do ducha, na cierpieniu dla Chrystusa i unicestwieniu się we wszystkim.
Droga na Górę Karmel – Św. Jan od Krzyża (Jan de Yepes)
- Bo kiedy w duszy rozmiłowanej zabraknie tego, co przyrodzone, natychmiast wlewa się w nią to, co boskie, sposobem tak naturalnym jak i nadprzyrodzonym, ponieważ prawa natury wykluczają próżnię.
Droga na Górę Karmel – Św. Jan od Krzyża (Jan de Yepes)
- Gdzie nie panuje pożądanie i pożądliwość, tam nie ma zamieszania, lecz i pociecha Boża.
Noc ciemna – Św. Jan od Krzyża (Jan de Yepes)
- Wiara uczuciowa i wola niezależna od wyższej powagi – oto treść modernizmu.
(„Modernizm potępiony przez papieży”)
- Jest faktem, że w niebie nie ma ekumenizmu!
Abp Marcel Lefebvre
- Istotą liberalizmu jest brak związku pomiędzy tezami a działaniami.
Abp Marcel Lefebvre
- Niechaj chwalą wszyscy Twoje miłosierdzie, ale niemniej zatwardziali w nieprawości pobłażania Twego niech się boją.
Stanisław ze Skalbmierza
- Gdy zostajemy wezwani przez Boga, to ociągamy się i gdybyśmy mogli, chętnie złożylibyśmy odwołanie, odkładali termin, wymawiali się, grali na zwłokę, aż w końcu po niewoli przychodzimy do Boga i chcemy aby nas obdarzył niebiańską koroną. Co dzień prosimy, aby przyszło Jego królestwo aby stała się Jego wola, a kiedy wreszcie ta wola dokonuje i zjawia się śmierć po to, by zrodziło się życie, by przybliżyło się niebo, przepełnia nas smutek i żal głęboki.
Stanisław ze Skalbmierza
- Wzdychanie bowiem jest objawem nadziei
Pieśń duchowa – Św. Jan od Krzyża (Jan de Yepes)
- Kto myśli co mu się podoba, ten będzie czynił co mu się podoba. Liberalizm w płaszczyźnie intelektualnej to rozwiązłość w płaszczyźnie moralnej. Z nieporządku w umyśle rodzi się nieporządek w sercu i odwrotnie.
Liberalizm jest grzechem – ks. dr Felix Sarda y Salvany
- Zarażony liberalizmem katolik (…) zachowuje skarb swojej tolerancji i swojej miłości bliźniego dla zaprzysięgłych nieprzyjaciół Wiary(…). Dla najbardziej heroicznych obrońców Wiary ma on natomiast jedynie sarkazm i obelgę.
Liberalizm jest grzechem – ks. dr Felix Sarda y Salvany
- Chrystus cierpiący uczy nas, że nie po to żyjemy na świecie, żeby nas inni rozumieli i uznali, ale po to, żebyśmy uznali i rozumieli innych.
Chrystus w cierpieniu i chwale – bp Tihamer Toth
- Cierpienia, zła, choroby, śmierci nie stworzył Bóg, ale spowodował je człowiek, zakłócając ustanowiony przez Boga porządek moralny.
Chrystus w cierpieniu i chwale – bp Tihamer Toth
- Lęk i nadzieja nie powinny iść osobno – tym bardziej, że jeśli lękowi nie towarzyszy nadzieja, przestaje być lękiem, a staje się rozpaczą, podczas gdy nadzieja bez lęku staje się zarozumialstwem.
Sztuka korzystania z własnych błędów według św. Franciszka Salezego – Joseph Tissot
- W głębię tajemnic Bożej Mądrości dusza nie wejdzie inaczej, jak tylko przez uciski i cierpienia wewnętrzne i zewnętrzne. I do tej wiedzy tajemnic Chrystusowych nie można dojść inaczej, jak tylko przez wiele cierpień.
Pieśń duchowa – Św. Jan od Krzyża (Jan de Yepes)
- Cierpienie jest probierzem cnoty.
Wieczory nad Lemanem – ks. Marian Morawski SJ
- Najpiękniejsze myśli są niczym bez uczynków.
Św. Teresa od Dzieciątka Jezus – Dzieje duszy
- Zgodnie z nauką katolicką wiara jest cnotą wynikającą z inteligencji człowieka – tak, jak miłość jest cnotą zrodzoną z jego woli.
Jota unum
- Rzeczy skończone nie zostały stworzone przez Boga dlatego, że są godne miłości, lecz są one godne miłości dlatego, że takimi je chciał je uczynić Bóg.
Jota unum
- Nic nie jest bowiem tak trudne do rozpoznia, jak różnica między inspiracją Ducha św. a własnymi dążeniami czy wyobrażeniami.
Rekolekcje z Chrystusem – ks. Robert H. Benson
- Według ładu ustanowionego przez Boga od wieków, nieuporządkowane serca samo dla siebie jest udręką i ciężką pokutą. Przyjaciele Boga doznają wprawdzie cierpień fizycznych, w ich sercach gości jednak pokój. Przyjaciele tego świata szukają cielesnych uciech, a znajdują smutek w sercu, duszy i umyśle.
Księga Mądrości Przedwiecznej – Henryk Suzo
- Zgubę moją spowodowały dobre intencje, którym nie towarzyszyły uczynki i dobre, ale nie spełnione przyrzeczenia. Boga odkładałem z dnia na dzień, aż wpadłem w noc śmierci.
Księga Mądrości Przedwiecznej – Henryk Suzo