Varia

Fragmenty, zdania, myśli z lektur – warte zapisania, rozważenia.


  • Gdy zatrzymasz się nad czymś, przestajesz dążyć do wszystkiego.
    Droga na Górę Karmel – Św. Jan od Krzyża (Jan de Yepes)
  • Albowiem by dojść całkowicie do wszystkiego, musisz zaprzeć się siebie całkowicie we wszystkim.
    Droga na Górę Karmel – Św. Jan od Krzyża (Jan de Yepes)
  • A gdy dojdziesz do posiadania wszystkiego, masz to posiadać nie pragnąc niczego.
    Droga na Górę Karmel – Św. Jan od Krzyża (Jan de Yepes)
  • Bo jeśli chcesz mieć coś we wszystkim, nie posiądziesz w Bogu twojego czystego skarbu.
    Droga na Górę Karmel – Św. Jan od Krzyża (Jan de Yepes)
  • wiara nie jest poznaniem przychodzącym przez jakiś zmysł, lecz jest to przyzwolenie duszy na to, co wnika w nią przez słyszenie.
    Droga na Górę Karmel – Św. Jan od Krzyża (Jan de Yepes)
  • kto chce dojść do zjednoczenia z Bogiem, nie powinien iść przez rozumowanie ani opierać się na smakowaniu, odczuwaniu czy wyobraźni – lecz ma wierzyć w istotę Boga, która nie podpada pod rozum, pożądanie, wyobraźnię ani pod żaden inny zmysł.
    Droga na Górę Karmel – Św. Jan od Krzyża (Jan de Yepes)
  • odrzucenie własnego, ograniczonego sposobu postępowania jest dojściem do celu, jest dojściem do tego, co nie ma ograniczenia, to jest do Boga.
    Droga na Górę Karmel – Św. Jan od Krzyża (Jan de Yepes)
  • Droga zaś zjednoczenia [z Bogiem] opiera się na jednej niezbędnej rzeczy, to jest na umiejętności prawdziwego zaparcia się siebie tak co do zmysłów, jak i co do ducha, na cierpieniu dla Chrystusa i unicestwieniu się we wszystkim.
    Droga na Górę Karmel – Św. Jan od Krzyża (Jan de Yepes)
  • Bo kiedy w duszy rozmiłowanej zabraknie tego, co przyrodzone, natychmiast wlewa się w nią to, co boskie, sposobem tak naturalnym jak i nadprzyrodzonym, ponieważ prawa natury wykluczają próżnię.
    Droga na Górę Karmel – Św. Jan od Krzyża (Jan de Yepes)
  • Gdzie nie panuje pożądanie i pożądliwość, tam nie ma zamieszania, lecz i pociecha Boża.
    Noc ciemna – Św. Jan od Krzyża (Jan de Yepes)
  • Wiara uczuciowa i wola niezależna od wyższej powagi – oto treść modernizmu.
    („Modernizm potępiony przez papieży”)
  • Jest faktem, że w niebie nie ma ekumenizmu!
    Abp Marcel Lefebvre
  • Istotą liberalizmu jest brak związku pomiędzy tezami a działaniami.
    Abp Marcel Lefebvre
  • Niechaj chwalą wszyscy Twoje miłosierdzie, ale niemniej zatwardziali w nieprawości pobłażania Twego niech się boją.
    Stanisław ze Skalbmierza
  • Gdy zostajemy wezwani przez Boga, to ociągamy się i gdybyśmy mogli, chętnie złożylibyśmy odwołanie, odkładali termin, wymawiali się, grali na zwłokę, aż w końcu po niewoli przychodzimy do Boga i chcemy aby nas obdarzył niebiańską koroną. Co dzień prosimy, aby przyszło Jego królestwo aby stała się Jego wola, a kiedy wreszcie ta wola dokonuje i zjawia się śmierć po to, by zrodziło się życie, by przybliżyło się niebo, przepełnia nas smutek i żal głęboki.
    Stanisław ze Skalbmierza
  • Wzdychanie bowiem jest objawem nadziei
    Pieśń duchowa – Św. Jan od Krzyża (Jan de Yepes)
  • Kto myśli co mu się podoba, ten będzie  czynił co mu się podoba. Liberalizm w płaszczyźnie intelektualnej to rozwiązłość w płaszczyźnie moralnej. Z nieporządku w umyśle rodzi się nieporządek w sercu i odwrotnie.
    Liberalizm jest grzechem – ks. dr Felix Sarda y Salvany
  • Zarażony liberalizmem katolik (…) zachowuje skarb swojej tolerancji i swojej miłości bliźniego dla zaprzysięgłych nieprzyjaciół Wiary(…). Dla najbardziej heroicznych obrońców Wiary ma on natomiast jedynie sarkazm i obelgę.
    Liberalizm jest grzechem – ks. dr Felix Sarda y Salvany
  • Chrystus cierpiący uczy nas, że nie po to żyjemy na świecie, żeby nas inni rozumieli i uznali, ale po to, żebyśmy uznali i rozumieli innych.
    Chrystus w cierpieniu i chwale – bp Tihamer Toth
  • Cierpienia, zła, choroby, śmierci nie stworzył Bóg, ale spowodował je człowiek, zakłócając ustanowiony przez Boga porządek moralny.
    Chrystus w cierpieniu i chwale – bp Tihamer Toth
  • Lęk i nadzieja nie powinny iść osobno – tym bardziej, że jeśli lękowi nie towarzyszy nadzieja, przestaje być lękiem, a staje się rozpaczą, podczas gdy nadzieja bez lęku staje się zarozumialstwem.
    Sztuka korzystania z własnych błędów według św. Franciszka Salezego – Joseph Tissot
  • W głębię tajemnic Bożej Mądrości dusza nie wejdzie inaczej, jak tylko przez uciski i cierpienia wewnętrzne i zewnętrzne. I do tej wiedzy tajemnic Chrystusowych nie można dojść inaczej, jak tylko przez wiele cierpień.
    Pieśń duchowa – Św. Jan od Krzyża (Jan de Yepes)
  • Cierpienie jest probierzem cnoty.
    Wieczory nad Lemanem – ks. Marian Morawski SJ